Uit het archief van www.buddha-dharma.nl






Boeddhisme in Nepal

2004:

De Lumbini Trust heeft zo'n 25 - 30 jaar geleden het park, dat laat 19e eeuw werd aangewezen voor wat het nu is, tot ontwikkeling proberen te brengen.


De algemene opvatting is dat Boeddha overleed in het Indiase Kushi-nágar of Kushi-nára. Zijn laatste voetreis begint in Vaishali in de huidige indiase deelstaat Bihar, en eindigt in Kushinára in de huidige deelstaat Úttar Pradèsh, enkele tientallen kilometers van de huidige grens tussen India en Nepal.
Wat was er dan in of voorbij Kushinára, het eindpunt van die voettocht die Boeddha's al verzwakte lichaam zo uitputte dat hij op het laatst bij nagenoeg iedere boom moest halthouden? De annalen beschrijven in die regio geen enkel ander voorwerp van aandacht dan de plaats Kápila-vàstu. Dat in gedachten houdend moeten we er van uitgaan dat Boeddha een laatste blik op zijn vaderstad wilde werpen, zoals hij dat ook gedaan had met zijn vertrekplaats Vaishali, een plaats waar hij graag was en node afscheid van nam. Hij heeft Kápila-vàstu niet bereikt, net niet.

Doorheen zijn lange leven als rondreizend religieus leraar had Boeddha een perfecte terrein-kennis; hij wist hoe hij reizen moest om op deze of gene bestemming aan te komen, ook daarvan vinden we in vroege canon frapante voorbeelden.
Hij wist waar hij heen wilde, en alle suggesties die in later eeuwen zijn gedaan rond plaatsnamen als Lembei in India, volgens die kringen Boeddha's geboorteplaats, moeten van de hand gewezen worden.
Eigenlijk zou een verwijzing naar de Pabba(d)já soetta al voldoende moeten zijn.

Naast het promoten van Lumbini, wijst het nepalese toerisme-bureau in en sinds 2004 ook op plaatsen als Goti-háwa en Nigli-háwa - geboorteplaatsen van twee Boeddhas die Shakyamuni Boeddha voorgingen. Ze wijzen ook op Boeddha's vaderstad Kápila-vàstu (nabij de grensplaats Tiláurakot), op Rama-grama waar relieken bewaard worden, en op Deva-dáha de stad waar Boeddha's moeder geboren werd. Kápila-vàstu, zo schrijft Faxian (oude spelling Fa-Hien), was in zijn tijd al verlaten: "Er was noch een koning, noch een volk. Alles was puin en verlatenheid." Sindsdien is aan de plaats weer enig leven gegeven, maar van restanten uit de oudheid is weinig sprake.

Zie voor de Nepalese jaarberekening en de relatie tot het park Lumbini de pagina over nieuwjaar en astrologie.

Lumbini, opgravingen ca 1300 jaar vC

Shirish B Pradhan van Outlook India schreef op 7 juli 2013 dat op het Lumbini-terrein restanten van een dorp en een tempel zijn opgegraven die een 1000 jaar ouder zouden zijn dan de tijd van koning Asoka, een tijd waarin de meeste en oudste boeddhistische monumenten werden gebouwd. De secretaris van het nepalese ministerie voor toerisme en cultuur sprak van "robuust bewijs". Wat een paar honderd meter verwijderd van Boeddha's actuele geboorteplaats gevonden is zou dateren van ca 1300 vC. Robin Coningham van de Universiteit van Durham sprak over bakstenen tempelrestanten die gebouwd zouden zijn over een eerder houten frame.
De opgravingen werden gefinancierd door Unesco en Japan, maar sindsdien zijn de bewijzen toch te dun gebleken.




Deze pagina is er een op de site www.buddha-dharma.nl
www.buddha-dharma.nl is eigendom van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme