White Jade River      
januari 2020      






Zoals een zekere Bradshaw in de 19de eeuw een reisboek uitgaf met alle spoorlijnen in Engeland en Schotland, compleet met verhaaltjes over land en volk, zo kent China de "Waterway Classic" (Shuĭ Jīng Zhù). Li Daoyuan heeft een en ander gebundeld en in zo goed mogelijk Engels een vertaling en/of "annotaties" geleverd. Dat staat inmiddels voor een deel online, maar kan in zijn geheel via de (gespecialiseerde) boekhandel aangeschaft worden.

De schrijver van de Waterway Classic houdt het overigens niet bij de beschrijving van waterwegen, maar doet ook het verhaal over een deel van de reizen die de monnik Faxian (ook deze en deze pagina) maakte: een deel van zijn route door de woestijn. "Faxian ging vanuit de Wudi [spreek: woe-di - de naam van de bevolkingsgroep die de fameuze keizer Wudi van de Noordelijke Zhou-dynastie opleverde (543-578)] richting zuid-westen. De weg was leeg. Door de woestijn lopend was het moeilijk de overkant te bereiken. De moeilijkheden die hij onderweg tegenkwam waren niet de gewone problemen van deze wereld. Hij deed er een maand en vijf dagen over."

Wudi behoorde tot de Yuwen Tai (spreek ongev. juu wun tai). Dit is de bevolkingsgroep waarvan de Waterway Classic zegt dat ze anders zijn dan de Han, maar er toch erg op lijken.
Die Classic zegt dan: "De Yu Wen zijn rijk, en de mensen zijn heel gelovige boeddhisten. De meesten bestuderen de mahāyāna (hetgeen betekent dat daar dan ook het hīnayāna bekend moet zijn geweest). Hun (tempel-)etiquette is heel plechtig en strict, en het instrument is stil.

(Betekent dat laatste dat de Yuwen Tai geen tempelinstrumenten gebruikten of gebruiken? Dat zou kunnen; ze behoren immers tot de Tai-bevolkingsgroep die in andere delen van China en het noorden van India tot het theravāda behoren waar inderdaad geen gongs e.d. worden gebruikt.)

De Classic gaat verder met de mededeling dat er in dit Yuwen Tai-gebied een "Licha-tempel" was. In die tempel bevonden zich stenen "boots" (nissen) en dat er in de rotswand voetafdrukken te zien waren. "De volkslegende heeft het dit de voetafdruk van Boeddha is, maar Faxian (die daar langs kwam) maakt er geen melding van. Ik ben bang dat dit niet de voetafdruk van Boeddha is".

Tot zover de Waterway Classic.
Licha (spreek: li-tsjaa) is de naam van een van de verlaten dorpen van centraal-China. Zie de foto.
De Licha-tempel is een daoïstische tempel, maar dat houdt meestal in dat ze ook ruimte maken voor Boeddha, hoewel dan Amitābha Boeddha wordt bedoeld die door hen als god van onsterfelijkheid wordt gezien. We hebben het hier dus niet over de historische Boeddha.

De laatste tijd worden we zeer regelmatig vergast op berichten over "boeddhistische tempels" die de chinese overheid in de centrale regio aan het afbreken is. De verontwaardiging van de schrijver van deze engels- en franstalige berichten is groot. Eerdere nazoekingen leverde op dat het hier soms om boeddhistische tempels gaat, soms om daoïstische, soms om volkstempeltjes en soms om familie-tempels.
In het blog The Culture Trip komen we onderandere een foto tegen van het dorp Licha, een van de verlaten dorpen van centraal China die tegen de grond gaan. We kunnen daarbij zuchten van frustratie, maar dan moeten we ook beseffen dat alle europese dorpen en steden hun "pittoreske huisjes" uit vervlogen tijden tegen de vlakte hebben gegooid. Helaas is het onvermijdelijk, hoewel we wel moeten constateren dat hier in China in het verleden op een "ecologisch verantwoorde" manier werd gebouwd, en dat hetgeen er voor in de plaats komt, bijvoorbeeld Binhe-stad, dat niet bepaald is.

De Waterway Classic gaat dan weer even door met de beschrijving van de rivieren: "Dit is wat de Water Sūtra zegt (een laat-boeddhistisch werk dat alleen in China bekend is): 'Gaand naar het noorden mondt de (..?..) rivier uit in de Li-ling. De Nan-he stroomt naar het oosten en komt uit ten noorden van Wen-gwo.'
Shi's (Faxian's) 'Westelijke Regionen' zegt: 'De rivier stroomt drieduizend mijl naar het oosten. Wanneer ze aanbelandt bij ..?.. keert ze naar het noordoosten.' Han Shu's 'Biografie van de Westelijke Regionen' zegt: 'Met Yu Wen (het land van de bovengenoemde Yuwen Tai) in het oosten, ligt het water ten oosten. De Nan-he-rivier stroomt door het noordoosten naar het noorden. ..."
Het is een beetje cryptisch, maar omdat het over de Yu Wen gaat, houden we 't er in.

"Xitong", zo gaat de Classic verder, "is het beste (landbouw)land ... Er wordt graan verbouwd, en de gebruiken zijn over het algemeen gelijk aan die van de Han. Hij (wie 'hij' is wordt niet verteld) zei ook nog: 'Het laatste stuk van de rivier stroomt naar het noordoosten en eindigt in het noorden; daar gaat het nog verder (buiten China). De rivier vloeit samen met de Nan-he, links (op de kaart in de Classic), en na dat samenkomen stroomt het naar het oosten en wordt de Bin-he rivier genoemd."

Al dit naar aanleiding van een tentoonstelling van tien in 3D vervaardigde beelden die nu opgesteld staan in een museum in de stad Tai-yuan, in bovengenoemde Shanxi-provincie.

De originelen van deze beelden komen uit de grotten in het Tianlong-gebergte (spreek: tjèn-long). Die grotten werden vanaf het jaar 534 uitgehouwen. De China Daily doet verslag van de tentoonstelling, en we moeten begrijpen dat de bezoeker de 32 grotten waarin ooit meer dan 500 beelden gestaan moeten hebben niet meer mag betreden.
"Meer dan 150 van deze beelden", zo zegt de krant, "zijn over de hele wereld verspreid geraakt."

De verschillende musea en particuliere collecties waarin ze zijn terecht gekomen staan blijkbaar niet toe dat ze weer terug naar China worden gehaald, maar specialisten hebben wel toegang gekregen tot genoemde tien beelden om ze op te meten teneinde ze in 3D uit te printen.

Dat lijkt eigenlijk wel "the way forward"; huidige eigenaren, als ze de beelden van de hand willen doen, vragen er goudgeld voor. De verschillende artefacten in 3D printen voorkomt zowel dat een land te diep in de buidel moet tasten, èn het trekt een lange neus naar de bezitters: dat hadden jullie gedacht: rijk worden op onze kosten!
■ Vervolg Taiyuan en Binhe-rivier

Terug naar pagina 4

Terug naar de voorpagina

naar het White Jade River-blog

Words in picture-blog



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.