White Jade River      
december 2019      






Jaren geleden al zijn Ram[a]-devoten begonnen met het verzamelen van bouwmateriaal voor de nieuwe tempel. De foto toont de funderingspalen en de tot nu toe verzamelde hoeveelheid pilaren.
Ter herinnering: Ooit werd in Ayodhya (spreek: Ajoodja), India, een boeddhistische tempel gebouwd. Waarom die werd afgebroken is niet bekend. Op de ruïnes ervan werd een hindutempel ter ere van de demi-god Ram[a] gebouwd. Moghul Babur liet die Ram-tempel in 1528 afbreken om op die plek een moskee neer te zetten, de Babri-moskee. In 1992 werd de moskee door Ram-devoten verwoest. Sindsdien is er een kwestie geweest: wie mag op die plek een tempel (mandir) danwel een moskee heropbouwen.
Kijk nog even naar K.K.Muhammed's lezing over het onderwerp.

Het indiase Hooggerechtshof kwam op 9 november (een maand eerder dan verwacht) met een uitspraak: de federale regering kreeg de opdracht binnen drie maanden een "trust" te vormen die de opdracht mee zal krijgen een nieuwe Ram-tempel op de omstreden plaats te bouwen. Tegelijk besliste het Hooggerechtshof (en niet de centrale, danwel de deel-regering!) dat de "Sunni Waqf Board" elders grond toegewezen zal krijgen waarop een nieuwe moskee gebouwd kan worden. Het omstreden stuk grond bedraagt 2.77 acres. Het Sunni Waqf Board had iets opgevangen in de trant van "5 acres", en meende dat zelfs "500 acres nog onacceptabel zou zijn."

The Statesman toonde een foto van de maquette van de nieuw te bouwen tempel. Zo te zien zullen kosten noch moeite gespaard gaan worden.

Ook al heeft de zeer deskundige archeologische dienst het bestaan van een grote tempel op die plek aangetoond, toch was een politicus en Babri-moskee verdediger als Asaduddin Owaisi het er niet mee eens. Hij sprak in woorden als "victory of belief over facts," en hij vond het Hooggerechtshof Hoog ("supreme"), maar daarmee nog "niet onfeilbaar".
De in de deelstaat Kerala gevestigde "Indian Union Muslim League" had dan weer geen bezwaar tegen de uitspraak. Mohammad Sajjad, docent aan de Aligarh Muslim University ried aan de uitspraak te respecteren, ook al was zijn klacht dat "minderheden hun plaats was gewezen." Mohammed Reyaz van de Aliah Universiteit in Kolkata liet weten dat zijn en andere moslim-universiteiten geen protestmarsen zouden gaan organiseren.
Merk op dat India moslim-universiteiten heeft, en Nederland en Vlaanderen niet. Niettemin zijn er in beide laatstgenoemde landen die menen dat ze een grotere mate van sympathie jegens de moslim-ingezetenen hebben dan stoute landen als het "hindu-nationalistische" India.

De bovengenoemde heer Owaisi vertrekt vanuit het bijbelse en koranische "gij zult geen andere god voor u hebben". Met dat in gedachten wijzen beide monotheïsmen het "bestaan" van goden af: Ram[a] bestond niet, dus waarom zou je een tempel voor zoiets niet-bestaands bouwen; daar had Babur nu juist zo leuk een einde aan gemaakt. De islam gelooft dan weer wel in djinn — wat giert er zo tijdens een zandstorm? Dat zijn de djinn, ik heb ze zelf gezien. En beide monotheïsmen geloven in de duivel, want daarvan is sprake in hun heilige boeken.
Dat mag allemaal, maar je mag het niet aan anderen opdringen.
■ Ram-mandir/Babri-moskee

Terug naar pagina 20

Terug naar de voorpagina

naar het White Jade River-blog

Words in picture-blog



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.