september 2022      

  Nieuws over boeddhisme




■ Ieder jaar, op de 7de dag van de derde maan-maand, organiseert de Lang-tempel in Hanoi een herdenking binnen het kader van de kinderliefde en gehoorzaamheid (filial piety) jegens wijlen de koning Ly Thân Tông en de monnik Tu Dao Hanh. Dat zou nu, in 2022, op 5 augustus zijn geweest, als we het goed begrijpen.
Een en ander lazen we in Vietnam+ van 19 augustus.

De tempel zou gebouwd zijn tijdens de regeerperiode van koning Ly Anh Tông (1138 - 1175) in de huidige Lang Thuong-wijk.

Dat de gemeenschap het niet breed had maken we op uit het bericht dat ze ooit 198 beeldjes lieten maken uit rotan. Onder die beeldjes bevindt zich dat van koning Tu Dao Hanh, waarschijnlijk die vooraan op de foto, gevolgd door een mahāyāna-monnik, een theravāda arhat (ws. Pindola Bharadvàdja), en een mahāyāna bodhisattva (ws. Quan Yin, Vietn.: Quan Âm). Had de gemeenschap wat meer middelen gehad dan hadden ze ongetwijfeld wat delfstoffen samen met vorken, lepels en pannetjes in het smeltvat gegooid om "bronzen" beeldjes te maken.

Uit alles blijkt dat dit een familie-tempel is geweest, misnomer: "ancestor temple". Het lijkt nu te zijn geschaard in de groep mahāyāna zen-tempels, maar op de foto zien we toch dat bijvoorbeeld het dak van het poortgebouwtje links behoorlijk in verval is en vernieuwd zou moeten worden.

Ook overigens is rond deze tempel een interessant verhaal geweven. Na zijn dood zou de in de Thày-pagode gevestigde monnik Tu Dao Hanh, zo zegt de legende, terug op aarde zijn gekomen als de zoon van Sung Hiên Hâu, de jongere broer van koning Ly Thân Tông (r. 1027 - 1127). Het verhaal is van een ouderwets-aziatische complexiteit. Volstaat het te zeggen dat er achtereenvolgens twee koningen zijn geweest die Ly Thân Tông heetten, de monnik, en nog een ander.

Vietnam kent verschillende namen voor verschillende soorten tempels. Bij de weergave van namen worden de vietnamese diacritische tekens weggelaten. Een gemeenschapshuis ter ere van de dorps- of streekgod heet een "dinh". Wat in de volksmond een boeddhistische "pagode" wordt genoemd heet "chùa". De helden of beschermende wezens krijgen een "den". Het volkse daoïsme kent de "dien" of de "phu", en de confucianisten hebben een "van tu".


Terug naar de voorpagina

naar het White Jade River-blog

Words in picture-blog

twitter



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.