|
■ De Lingyen Mountain Temple (spr.: liengjèn), een Reine-Land-tempel in het Canadese Richmond, zo meldde Richmond News, heeft CAD$10,000 gedoneerd aan de Richmond Hospital Foundation. Het bedrag gaat specifiek besteed worden aan gezondheidszorg voor vrouwen. De krant meldt dat het dan gaat om apparatuur voor "fetal care", prenatale zorg.
Het geld werd op 4 mei opgehaald tijdens de jaarlijkse Charity Bazaar, en we mogen er van uitgaan dat het tempelbestuur de supporters van de Lingyen vantevoren heeft ingelicht over de besteding van de opgehaalde donaties.
Verder bericht was dat ook deze tempel het binnen de Chinese mahāyāna aangehouden Water, Land, en Lucht-ceremonie organiseert, dit jaar op 1 juli.
Voor wie het Engels iets minder machtig is volgt hier de aankondiging van deze voor het Oostaziatische deel van de boeddhistische wereld uiterst belangrijke bijeenkomst:
"Water, land, en lucht zijn de omgeving waar levende wezens afhankelijk van zijn. In deze eredienst tijdens welke we uitgebreid offerandes aanbieden ontvangen alle universeel aanwezige wijze (sagely) en gewone wezens in het Dharmarijk (Dharmadhātu en hier) de verdiensten van ons geven. Zowel het geven van materiële rijkdom als het geven van de Dharma (Chin.: tánnà) leiden naar bevrijding. Zowel de levenden als de doden zullen voordeel verkrijgen uit de verdienstelijke waardigheid die hier uit voortvloeien, en die verdiensten zijn onmetelijk.
(Wúliàng gōngdé = onmetelijke verdienste; spr. woeljèng gongdú - g als in 'good'.)
■ Het kon toch enigszins verwacht worden, de Taiwanees-mahāyānistische gemeenschap op het Canadese Prince Edward Island (P.E.I.) is in het vizier gekomen van de federale overheid.
Radio Canada heeft de "GRC" (Gendarmerie royale du Canada) opdracht gegeven een onderzoek te starten naar de Great Enlightenment Buddhist Institute Society (GEBIS, of GBWI Great Buddhism Wisdom Institute). De apart van elkaar gevestigde mannen- en de vrouwen-aanwezigheid werden al langere tijd op Chineestalige Facebook-paginas aangewezen als voorpost van de Chinese, d.w.z. van de vasteland-overheid.
Een dergelijke roddel heeft ook jarenlang geleefd rond de Foguangshan-gemeenschap van Taiwan, maar anders dan de GEBIS/GBWI-monialen zijn dezen altijd open geweest, ook over het wel degelijk orthodox gewijd zijn van de stichter, en dus van zijn medemonniken (m/v), en hebben op die manier een eind kunnen maken aan de openlijke en bedekte beschuldigingen, ook aan de beschuldiging dat ze hand- en spandiensten zouden verlenen aan de Kuomintang (oude spelling: Guomintang), overigens.
We moeten daarbij bedenken dat waar de VS-regering vandaag een nieuwe vijand in China heeft gevonden, of gemaakt, andere landen die tot de westerse wereld gerekend worden, zo'n opvatting al snel overnemen, bang om achter te blijven of achteraf als naïef te worden neergezet.
Zo kunnen we verklaren waarom Canada justitie heeft ingezet in een onderzoek naar de P.E.I.-groeperingen en waar ze hun fondsen vandaan hebben — van de rijke mamsen en papsen, is mijn veronderstelling. Het komt veelvuldig voor dat met name een jonge Chinese of Taiwanese vrouw geen huwelijkspartner uit gelijke sociale laag kan vinden en dan kiest voor intrede in deze of gene Orde, niet zelden in afwachting van uitzicht op een kandidaat die er ook voor de familie mee door kan. Dat vele monniken (vr.) er na een paar jaar de voorkeur aan geven te blijven waar ze zijn, daarmee kunnen de verschillende families dan ook wel weer leven. Ze verschaffen dan de middelen die een niet al te sober bestaan mogelijk maken. Dat hoeft niet al te duur te zijn.
De vrouwengemeenschap op P.E.I., gevestigd onder de naam "Bliss and Wisdom", is vorig jaar wat negatief in het nieuws gekomen omdat ze, met zijn ongeveer 800-den zijnd, een of twee nieuwe gebouwen, d.w.z. slaap- en woonverblijven, wilden neerzetten, waar de gezeten bevolking bezwaar tegen indiende.
We hebben in de achterliggende jaren geprobeerd wat feiten over deze vestiging boven tafel te krijgen. Dat is maar zeer ten dele gelukt. Over de relatief kleine mannen-gemeenschap is eigenlijk niets feitelijks bekend. Wie de abt is, waar hij werd opgeleid, onder wie hij upasampadá ontving, wat de dharma-opvatting van zijn wijdings- of leermeester was, niets daarvan is boven water gekomen.
De vrouwen, zo werd duidelijk, werden in ieder geval enkele jaren geleden geleid door een op het vasteland geboren niet gewijde abdis die zich leerling noemt van een, bij haar in aanraking komen met zijn onderwijzingen al overleden monnik met de naam Jih-Chang. Jih-Chang "vormde" in 1992 "een sangha", een monnikengemeenschap zoals de inleiding tot een niet meer bestaande website dat geeft, ooit online gebracht vanuit Toronto. Hij onderwees "Lamrim" hetgeen de Tibetaans-boeddhistische term is voor aanvangsleer, of hīnayāna zoals China dat noemt.
De zinsnede "hij vormde een sangha" kan heel goed betekenen dat deze Jih-Chang zich buiten de officieel erkende monialen-gemeenschap op het vasteland van China bevond. Hij zou daarmee beslist niet de eerste of enige zijn geweest.
Ook moesten die vrouwen en meisjes die naar P.E.I. kwamen, en waarschijnlijk nog komen, en daar onder leiding kwamen/komen te staan van bovengemelde leerlinge van Jih Chang, "Teacher Zhen-Ru"(1) tekenen voor een verblijf van tenminste 8 jaar; het klimaat op dat noordelijke eiland is niet bepaald mild, en een al te snelle wisseling van de wacht betekent onrust en overhoop halen van ingezette programmas.
Verdere informatie leverde op dat de P.E.I.-nonnen(2) een theoretische opvatting van het boeddhisme meekrijgen die absoluut achterhaald en daarmee problematisch genoemd kan worden. Maar verder doen beide groeperingen hun best goede maatjes te blijven met de gezeten bevolking. Er worden activiteiten ontplooid waar ook de Canadezen van-oudsher plezier van hebben.
(1) Zhen-Ru shih [shih = leraar], niet Zhen-Ru fashih [fashih = dharmaleraar = monnik]
(2) Als iemand die personen als monnik wil aannemen zelf geen of geen volledige wijding heeft, dan kan deze een dergelijke status ook niet aan anderen verlenen; wat je niet hebt kun je niet doorgeven. Overigens valt het op dat het de etnisch-Chinese mens geblazen zal wezen of een monnik (m/v) volledige wijding heeft of niet; alle aandacht ligt op de al dan niet veronderstelde geesteskracht van de persoon.
|
|
■ Canada
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |