|
In de aanhef van het artikel lezen we dat hij zich nu wil focussen op "bekering (mission) en inter-religieuze dialoog" (ook bekering, maar dan meer in het verborgene).
Om dat handen en voeten te geven bestaat er nu de "Thai Missionary Society" onder aanvoering van missionaris Fr. Adriano Pelosin die "dicht bij de armen staat, en open staat voor de boeddhistische meerderheid" in het land.
Omdat hij vandaag een andere baan heeft, heeft genoemde oud-kardinaal niet deelgenomen aan het Conclaaf (en heeft daarmee voor zichzelf het mogelijk verkozen worden tot paus afgewend).
In 2017 werd gemeld dat genoemde Pelosin de harten had gestolen van de "highlanders" in Thailand, en dan hebben ze het over een deel van de Karen.
De oud-kardinaal Francis Xavier Kriengsak Kovithavanij werd opgeleid aan een seminarie in Thailand dat in 1728 werd gesticht door de jezuïten, de denominatie waartoe de overleden paus ook behoorde.
In ieder geval begon in Cambodja op 27 mei een
bijeenkomst van rooms-katholieken en boeddhisten. Onder het portret van de in 2007 overleden monnik
Mahā-ghosa-nànda liet de Independent Catholic News weten dat het Vatikaanse "Dicastery for Interreligious Dialogue" in samenwerking met boeddhistische universiteiten en de bischoppen-conferentie van Cambodja een "achtste boeddhistisch-christelijk colloquim" had georganiseerd in Phnom Penh.
En het Vatikaan liet na afloop weten dat alles goed was verlopen, en dat beide aanwezige groepen vrede op het oog hadden. Uiteraard, zouden wij zeggen. Dat de nieuwe paus de aanwezige boeddhisten vrede voorhield als "an active and demanding gift" is toch wel the limit, zouden we kunnen zeggen. Zullen we de rollen maar omdraaien?
Of dergelijke conferenties ook met hindus, jaïns, sikhs, en moslims worden georganiseerd is hier niet bekend. Wel valt op dat deze conferenties plaatsvinden in landen waar het rooms-katholicisme in het verleden onbekend, en vaak onbemind was, maar nu enigszins aanwezig, voorzover toegestaan door de respectieve overheden. Deze bijeenkomsten zullen dus verstaan moeten worden als diplomatieke missies teneinde een aanwezigheid in het land van vestiging te consolideren.
In Vietnam is, gezien de ook religieuze spanningen tijdens de achter ons liggende Vietnam-oorlog, een dergelijke toenadering tot de boeddhistische monniksgemeenschap door de laatst-genoemden nooit gewenst geweest, en nooit gelukt. Maar de UCA, de Union of Catholic Asian News, meende op 19 mei te weten dat de Vietnamese boedhisten hopen op een bezoek door Leo XIV.
In een door boeddhisten uitgegeven krant als de Phat u Vietnam werd gesteld dat men "hoopt op vooruitgang in de interreligieuze dialoog."
Gesteld moet worden dat wijlen Thich Nhat Hanh nogal open stond voor invloeden vanuit het christendom. Maar of de Phat u Vietnam de mening van een meerderheid onder de boeddhistische bevolking verwoordde mag betwijfeld worden. Eerder zal er een zekere onverschilligheid jegens de rooms-katholieke kerk en andere missionerende genootschappen zijn.
Een ander verhaal is het
met betrekking tot bergvolkeren die hun eigen religieuze praktijken en opvattingen hebben. Geplaatst tegenover een boeddhistische sangha die zonder uitzondering zegt "u bent van harte welkom, maar u moet wel zelf komen, want wij gaan u niet halen resp. proberen te overtuigen", zijn ze tot nu toe uit de tempels weggebleven, en zullen zich in bepaalde dorpen vereerd voelen door de actieve belangstelling die christenen jegens hen hebben, ook met materieel voordeel in het achterhoofd.
|
|
■ Bekering Thailand naar Rooms-katholicisme
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |