|
|
|
■ Het Soka Gakkai, een Japanse mahāyāna-stroming met afdelingen in verschillende landen, heeft ter gelegenheid van de COP-30 een verklaring uitgegeven waarin het, en dat is geen verrassing, opriep tot "wereldwijde solidariteit" om aan de klimaatcrisis een einde te maken. Het ging zeker om het in Japan sterk levende ideaal om een eind te maken aan nucleaire wapenen. Verder bevatte de verklaring alle themas die tijdens de bijeenkomst te Belém aan de orde kwamen.
Als een terzijde: waar Brazilië de nadruk legt op het Amazone-gebied, is het in dat land toch de streek de Minas Gerais die een grotere biodiversiteit heeft dan het Amazone-stromenland.
■ In Japan heb je de Tengu, een vogelachtige wilde met een berg ongeduld waar je akelig van wordt, met een lange neus, en boeddhistische wijsheid, zeggen ze.
Ze leven in de bergen omdat ze, zeggen ze, daar net als de vogels dichter bij de grens van het gekende en het onbekende zijn.
Deze Tengu staat naast een besneeuwd pad richting een tempel.
Die grens wordt in deftige termen het "liminale" genoemd. Waar in de 'monotheïsmen wordt gedacht aan zien of bereiken van "de hemel" gaat Azië niet zo ver. Daar wordt in dit geval niet gefantaseerd over het wat en hoe dan wel van het onbekende; we weten het niet, voorlopig, maar wellicht komt die kennis er nog wel eens, ergens in de toekomst.
■
FrameWeb liet in november zien hoe ze voor de Shodai-[d]ji een columbarium hebben gebouwd. Waar zowel in een land als Singapore als in Japan de begraafplaatsen overvol zijn, worden andere wegen gezocht om de doden te kunnen herdenken. Over het in Japan uitstrooien van as over zee horen we niets meer. Mogelijkerwijs vindt een te klein deel van de bevolking dit een goed idee. Een columbarium echter geeft ruimte voor gedenken ten overstaan van iets materieels, al is het maar as in een container.
Problematischer is dat het columbarium ook een ruimte heeft waar de nabestaande een brief kan schrijven aan de overledene. Er is zelfs een speciale brievenbus voor ontworpen.
Een orgaan als Trendwatching sprong er bovenop; een artikel door Liesbeth den Toom — een van de architecten die aan het columbarium heeft meegetekend is een Nederlander — maakte er veel werk van, zonder medeneming van nieuws over het columbarium als zodanig. Ze beschreef het proces: "(write → post → burn → receive acknowledgment)".
Het "burn", verbranden, is in Oost=Azië een traditioneel concept. We zien het jaarlijks tijdens het Ullàmbana-gebeuren. Niemand in tenminste de Chinees-etnische bevolking van bijvoorbeeld Maleisië en Singapore kan uitleggen waarom het verbranden van een symbolische gift noodzakelijk is, maar men doet het.
Uiteraard is het opschrijven van wat in een rouwproces doorstaan wordt een mogelijkheid tot verwerking van het gemis, maar zodra er ook maar de indruk wordt gewekt dat een overledene nog op een of andere manier bestaat en een brief zou kunnen lezen zijn we op het verkeerde pad aanbeland.
Tot welke richting de Shodai hoort valt voorlopig niet te achterhalen, maar we mogen toch hopen dat een stroming waartoe het (eventueel) behoort in vergadering bijeen het onderwerp zal gaan behandelen.
|
|
|
| |
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |