|
■
The Nation zwaaide lof toe aan de in Engeland geboren ajahn Jayasaro (djaaja saaro). Hij is niet de eerste en enige niet-Thaise monnik die in dat land respect krijgt, maar vandaag, na het verhuizen en overlijden van een paar andere, is hij de te respecteren woud-monnik in de Ajahn Chah-stroming. Jayasaro is hoofd geweest over Wat Pah Nanachàt, aanvankelijk een woudsetting voor mannen en vrouwen, later alleen voor mannen. (Er zijn aparte vestigingen voor vrouwen.) De vestiging wordt nu geleid door ajahn Kevali voor wie een wiki-pagina is geënstalleerd die nog niet is ingevuld.
■ Nadat een maand ervoor de bubble was gebarsten, zoveel niet kloppende jaarrekeningen van tempels was nog nooit eerder voorgekomen, stelde de Thaise overheid een aantal maatregelen in. Of anders gezegd, eisen dat er jaarrekeningen worden opgesteld, is iets nieuws, en on-dharmisch, mogen we er aan toevoegen.
Een van de te nemen of al genomen maatregelen is het aanstellen van personeel dat kennis heeft van financiële zaken. Die moeten de tempelbesturen gaan bijstaan.
Een andere maatregel is dat met ingang van 2026 tempelbezoekers wordt aangeraden bancaire donaties te verrichten, e-donaties. We willen even niet denken aan plattelanders die misschien wel een bankrekening hebben, maar geen "mobieltje" dat ze voor een e-kassa kunnen houden.
Als een terzijde moet worden opgemerkt dat een land als Singapore al tientallen jaren inzicht wil hebben in de inkomsten en uitgaven van tempels en kerken. Niet dat ze geen vrijstelling van belasting hebben, en dus niets bijdragen aan de schatkist, maar de doorsnee burger, hebberig als 'ie is, wil wel berekend zien hoeveel potentiële belasting-opbrengsten ze mislopen vanwege constructies als belasting-vrijstelling.
E-donaties zoals het genoemd wordt lijkt een onschuldige maatregel te zijn, maar ze staan in contrast tot het boeddhistische gebruik — en adagium — van 'geef anoniem, en kijk niet om'. Dat wil zeggen dat de nadruk bij het concept donaties ligt op 1/ de wil om iets goeds te doen, 2/ om een graad van nederigheid te betrachten, en 3/ om te leren loslaten van waar je in principe aan gehecht bent.
Dat los kunnen laten en niet omzien is ook de reden waarom leden van tempelgenootschappen geen aangifte zullen doen wanneer ze te maken hebben gekregen met diefstal. Een dergelijke houding bevordert ook een 4e punt op de rij te ontwikkelen kwaliteiten, en wel die van aandachtig leven: weet waar je de spullen veilig opbergt en laat niet zomaar van alles slingeren.
Met het instellen van een e-donatie-systeem bevordert de Thaise overheid de ontwikkeling van genoemde kwaliteiten niet.
|
|
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 3004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |