juli 2024      

  Nieuws over boeddhisme



De vollemaandag van juli is gereserveerd voor de viering van Asalha (spreek: aasala), ook wel Dharma-/Dhamma-dag genoemd: de dag waarop intensiever dan anders op de inhoud van Boeddha's leer wordt ingegaan.
Asalha wordt dan gevierd met de eerste officiële leerrede in gedachten.

In deze maand begint in de japans-boeddhistische kringen ook het Bon Odori, de gedenkdagen voor de voorouders, en in de chinees-boeddhistische invloedssfeer wordt het Ontwaken van Guan Yin herdacht, op de 19e dag van de 6e maanmaand.

Wat er o.a. voorafging aan de Eerste Leerrede

De Avatāmsaka soetra

De moeilijkheid voor het publiek in het algemeen is dat de Avatámsaka-soetta dan wel begint met het alledaagse cultiveren zoals de doorsnee bezoeker van boeddhistische leraren dat te horen krijgen, maar dat de teksten allengs overgaan in beschrijvingen van in meditatie opgeroepen beelden en gesprekken die "niet kunnen" om het zo te zeggen. Daar vinden we de verteltrant die in India itihasa wordt genoemd, en in het Duits Wahrheit und Dichtung. Zo werd en wordt de aandacht van de toehoorder vastgehouden; telkens wanneer er iets "saais" moet worden overgebracht, wordt het leuk verpakt in beeldtaal die nieuw en opvallend is. Zo gaat het medicijn naar binnen, en kan bovendien niemand zich rechtstreeks aangesproken voelen — hetgeen bij de verhalen uit de aanvangsleer zo vaak het geval lijkt te zijn; Jan of Marie denkt al gauw dat het over hem of haar persoonlijk gaat. Maar dat is nooit het geval. U trekt het verhaal naar binnen, of u laat het liggen, kies zelf maar.

In tegenstelling tot in meditatieve staten opgeroepen beelden geeft in Boek 35-2 ook een heel exoterisch voorbeeld; geen woord Spaans bij, om het zo te zeggen. Daar gaat het even over de in de vroege teksten beschreven ontmoeting van de recentelijk Ontwaakte Boeddha met een koning die weet dat de 26-jarige eveneens koning had kunnen worden, als hij dat had gewild. In die episode loopt Boeddha nog alleen over de onverharde wegen van Noord-India. Dat zou snel veranderen, maar dat hebt u onder de bovenste doorklik al gezien.

In die passage uit de vroege geschriften zegt Boeddha dat hij "stamt uit de familie of clan der Boeddhas." Dit op een vraag van een nieuwsgierig vorst die zich afvroeg waarom een jongeman van kennelijk goede familie zich zo verlaagde om als rondtrekkend asceet de stoffige wegen te belopen. Dit gebeurde in de eerste weken na het Grote Ontwaken, toen Boeddha onderweg was om zijn eerste vijf mede-asceten zijn Weten mee te delen.
In die vroege tekst vraagt die koning: kathàn gotta (in het Pāli), wat is je afstammingslijn, of tot welke familie behoor je? Het Pāli gotta of het Sanskriet gotra kan niet goed vertaald worden. De vraag is hier naar een gezamenlijke voorvader. Gotta of gotra heeft niets te maken met de familienaam, met de geboorteplaats, met het beroep, of met een eventuele roepnaam, zegt het woordenboek. De Schotten kennen het woord "clan", maar desgevraagd zal menig Indiër ook die omschrijving van de hand wijzen.




Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds september 2004.
email: whitejaderiver@gmail.com / contactwjr@yahoo.nl

Stichting onder nummer 20138036.