White Jade River      
mei 2020      






In een stand-off met Taiwan, een discussie die voor buitenstaanders moeilijk te volgen is, heeft de baas van de Wereldgezondheids Organisatie (WHO), de heer Tedros Adhanom Ghebreyesus, Taiwan beschuldigd van racistische uitingen aan zijn adres. Taiwan had, volgens een bericht in The Blaze de WHO gewaarschuwd dat China volgens hen "loog". China zou een maand voor de piek van de COVID-19-uitbraak hebben laten weten dat het COVID-19 virus niet van mens op mens overgaat, of over ging. Midden januari herhaalde de WHO dit bericht nog, waarop "Taiwan" in actie schoot. Een twitteraar riep op tot het ontslag van de heer Tedros die onder die oproep werd afgebeeld met de chinese vlag als blinddoek onder zijn bril.

Taiwan was racistisch, zo meldde de aangesprokene per tv-interview, en de VS deed het ook helemaal verkeerd. Arab News herhaalde de per tv gedane uitspraak: er was sprake van "aanvallen op zijn (de heer Tedros') persoon en zijn organisatie."
Taiwan eiste daarop excuses, en nodigde de heer Tedros tegelijkertijd uit voor een rondleiding. Honderdzevenentwintig EU-parlementariërs spraken hun solidariteit met het land uit. De president van de VS ging in zijn bekende "you're fired" modus: de VS zou de bijdrage aan de WHO maar moeten stopzetten. Een niet geheel objectieve verslaggeefster van Gravitas / WION zette een en ander nog eens op een rij, en op 15 april werd ook vanuit Vietnam gemeld dat de bijdragen inderdaad waren stopgezet. We moeten er van uitgaan dat er een eens-per-jaar overdracht van gelden plaatsvindt, en dat de WHO voorlopig nog even vooruit kan met het jaarlijkse bedrag van tussen de $400 en $500 miljoen. Trump excuseerde zich door te zeggen dat China niet meer dan $40 miljoen bijdraagt.

Journalist Stephen Sackur had daarop een gesprek met WHO-medewerker de heer David Nabarro. Het gesprek ging niet over de racisme-rel, maar wel over de vraag of de WHO landen "richtlijnen" kan geven.

Taiwan mag aan de WHO deelnemen als toeschouwer, en is tegelijkertijd een van de landen met het, verhoudingsgewijs, laagste aantal corona-doden. Kennelijk geloofde de heer Ghebreyesus dat niet, maar het land wreef hem de statistieken fijntjes onder de neus. Een email over de stand van zaken in Wuhan, op 31 december 2019 naar de VN gestuurd, werd op 12 april openbaar gemaakt.
Op die dag waren activisten Ray Du en Aaron Nieh nog bezig geld in te zamelen om in een paginagrote advertentie in de New York Times Taiwan's activiteiten met betrekking tot COVID-19 uiteen te zetten. Het was toen uiteraard nog niet duidelijk of een krant als de NYT zo'n advertentie van een niet-VN land wel wilde of durfde te plaatsen.
Ook werd op 12 april bekend dat Taiwan de ontwikkelingshulp aan Ethiopië, het thuisland van de heer Tedros, had opgeschroefd. China Post had het over "livelihood improvements, health care, nutrition, food/water supply, education, children and women's rights as well as social support."

Genoemd land presenteerde op 9 april een prototype snelle virusdiagnose. Op verschillende plaatsen in de wereld werden ook snelle testmethoden beproefd, meestal volgens de niet geformaliseerde regels die maanden laboratoriumarbeid vragen. In die tussentijd is Nepal al stilletjes aan de gang gegaan met zo'n spoedtest. Van welke instantie ze deze tests hebben afgenomen stond er in de Himalayan Times van 11 april niet bij.
Op het moment dat de heer Trump een wattenstaafje uit zijn binnenzak haalde, medio april, en trots meldde dat "wij het zelf" gaan maken, sprong meteen het verhaal over de krekel en de mier in gedachten. Moet het nog uitgelegd worden?

In een land als Bangladesh gingen op 26 april de jute-fabrieken weer open — wie "op de buiten" is opgegroeid herinnert zich wellicht nog de prettige geur van jute-zakken waarin de piepers werden vervoerd. Niettemin waren er meer corona-patiënten overleden dan genezen verklaard: 4,998 gevallen waren vastgesteld, 140 waren overleden, en 113 werden genezen verklaard.

verder
■ Taiwan en de WHO

Terug naar pagina 20

Terug naar de voorpagina

naar het White Jade River-blog

Words in picture-blog



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.