|
De bhikkhunī in de Amerikaanse
Aloka Vihāra publiceerde een knipsel uit een krantenartikel waarin de namen worden opgenoemd van Mahā-pajá-pati (Siddharta's [Boeddha's] min en tante) wier stoepa echter eerder wordt gevonden in het Nepalese Tilaurakot, van Úppala-vànnā (op deze site is sprake van 4 "guardians" met hindu-benamingen die door het Srilankaanse boeddhisme zijn geadopteerd — om het zo te zeggen, en waarvan de eerste, Vishnu, op dat eiland de naam heeft gekregen van Úppala-vànnā. Voor deze 4 is een open stoepatje gebouwd dat er niet bijster oud uitziet, en waarvan we zouden kunnen aannemen dat dit dan de Úppala-vànnā-stoepa zou kunnen zijn),

van Sangha-mittā (Asoka's gezant naar Sri Lanka. De aan haar opgedragen stoepa is hier te zien, en ook hier moeten we uitgaan van redelijk recente bouw), en van Anulā. De 35 seconden durende video laat zien dat de stoepa half is afgegraven en geopend. Het ging dan ook slechts om de stoepa voor een vrouw, dus dan is het allemaal niet zo belangrijk, dan houd je geen rekening met het adagium van "afblijven". De dames mogen nog blij zijn dat ze aandacht krijgen.
Het is jammer dat het in het door de Amerikaanse bron getoonde knipsel geen bron en datum heeft. De krantenredactie die het bericht publiceerde heeft het niet online gezet, en zonder datum en bron heeft zo'n papiertje weinig waarde.
Verder zoeken leverde op dat ook Vietnam tenminste een stoepa heeft die gewijd is aan overleden bhikkhunī.
Ook in Maleisië is sprake van zo'n stoepa, maar daar verwart de uploader van de website van de Ariya-vihāra de woorden sīma en stupa. Een sīma is een platform waarop wijdingen plaatsvinden, en een stoepa is een
stoepa.
Het theravāda heeft veel op met het begrip "pure". Pure, zuiver, is dan synoniem met "onschuldig", en onschuldig is, in niet-theravādin-ogen synoniem met naief. Zeggen dat een van de 4 stoepas, bijvoorbeeld, niet in India staat maar in Nepal, en dat een andere niet opengemaakt had moeten worden, is "not pure". Iemand die zo kritisch is, voldoet niet aan de verwachting van onschuld, volgens het theravāda van niet-potentieel verlicht, laat staan van actueel op weg daarheen, zeker wanneer het vrouwen zijn die kritiek uiten.
En verder: het is niet opmerkelijk dat de bhikkhunī uit de Aloka Vihāra het Vietnamese initiatief niet meeneemt in haar overwegingen, maar jammer is het wel dat tenminste haar theravāda-stroming zo de oogkleppen naar andere boeddhistische richtingen wil ophouden.
|
|
■ Stoepas voor bhikkhunī
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |