juli 2025      

  Nieuws over boeddhisme



■ Over en brand op het terrein van de hoofdtempel van de Jogye Orde was de ChosunBiz nog het duidelijkst.

Op 10 juni werd een brand gemeld in de Memorial Hall of Buddhist Culture and History of Korean Buddhism, een redelijk nieuw gebouw. Meer precies ontstond de brand in de daarin gevestigde international conference hall.

Op dat moment liep er een tentoonstelling waarbij 33 stukken werden getoond, waarvan een achttal "culturele erfgoederen" die waren uitgeleend door het National Palace Museum. Alle goederen konden in veiligheid worden gebracht, niemand raakte gewond, en de acht genoemde stukken gingen meteen terug naar het nationale museum waar men van plan was de stukken op te slaan in een ondergronds archief.
De abt van de tempel liet weten dat hij in overleg met de museumleiding zou gaan om de 8 getoonde stukken weer in een Jogye-gebouw te kunnen tonen.



■ Het hoofd van de Jogye Orde haalde met zijn toespraak van 22 juni de kolommen van de Korea Herald.
In die toespraak nam hij bewust of onbewust afstand van de opvattingen van conservatieve stromingen van het boeddhisme. In de woorden van de eerw. Djin-woe (schr.: Jinwoo) "verdienen sociale minderheden gelijke acceptatie en respect" als de verschillende meerderheden, om het zo te formuleren.
Met "sociale minderheden" bedoelde hij met name de LGBTQ+-ers. Hij meende dat in maatschappijen die (materieel en immaterieel) vooruit gaan deze minderheden "vaak grotere uitdagingen en moeilijkheden" ervaren dan de meerderheid. Daarmee doelde hij waarschijnlijk op online pesten en kwaadsprekerij.
VERDER



■ De krant de Chosun Ilbo was er nog het duidelijkst over. In het betreffende artikel is sprake van een "pavilion".
Dan hebben we het over een gebouwtje dat door de Jeoson (1392-1910) koninklijke familie op een van hun terreinen een "schrijn", in de woorden van andere nieuwsbrengers, werd gebouw voor, of ter nagedachtenis aan een prins uit die familie, waarschijnlijk, zegt de redacteur, een "daegun", d.w.z. nogal hoog in rang. De Chosun Ilbo en anderen hebben het over een "traditioneel zadeldak (matbae), en over het gebouw dat over de breedte gemeten "drie raampartijen" heeft (kan), en dat het in de 18e of 19e eeuw gebouwd werd.
Waar die "schrijn", de Gwanwoldang, nu voor diende vinden we nergens. Is het een familietempel zoals dat in de Chinese traditie gebruikelijk is onder die families die een stamboom hebben en zich zoiets kunnen veroorloven? Is het een ruimte waar die "daegun" privé-ceremonieën bijwoonde? Geen idee.
De
Korea Herald laat er een paar fotos van zien.

In ieder geval werd, zo schrijft Yoon Min-sik op 24 juni, het gebouw tijdens de Japanse bezetting gede-monteerd en naar Japan verscheept waar het terecht kwam op het terrein van de Kótoku-in, de tempel van de grote Boeddha, een beeld dat nog het meest van alle wordt gefotografeerd.
Sinds 2010 is de Jogye Orde bezig geweest met het terughalen van ook dit gebouw, maar op 23 juni 2025 kregen ze dan toch het bericht dat de Korea Heritage Service het bouwpakket had ontvangen (foto). Dat het weer opgebouwd gaat worden staat vast, maar waar, dat is nog even de vraag.

Korea




Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.