|
Er worden inmiddels verschillende reliekhouders in de opslag bewaard, telkens geschonken door supporters die hiermee een statement willen afgeven.
■ Sujeewa Senarath (er zijn op Sri Lanka minstens vijf mensen die deze naam dragen) schreef op 7 april een artikel in Lanka eNews waarin gemeld werd dat van 18 tot 27 april een tandreliek van de historische Boeddha weer te bezichtigen zou zijn in de Tempel van de Tand in Kandy. Dat wil zeggen dat de menigte, er werd voorspeld dat het er zo'n 2 miljoen zouden zijn. Adaderana meldde op 23 april dat het er op de vierde dag al 130.000 waren geweest die voorbijtrokken aan de reliekhouder waarin de tand bewaard wordt.
verder
■ In 1873, toen Sri Lanka nog een kolonie was, werd er stevig gedebatteerd tussen christenen en boeddhisten, althans tussen de professionals. Daarvan zijn verslagen en correspondentie bewaard gebleven. Die zogenoemde
Panadura Vadáya
(het Grote Panadura-debat[1]) — waarvan de srilankaanse monnikengemeen-schap meent dat zij die slag wonnen — zo liet de
Sunday Times weten, is nu aangeboden aan de Unesco om opgenomen te worden in de werelderfgoedlijst. Wat er van bewaard is gebleven, 27½ kantjes. Ze liggen opgeslagen in de Rankot vihāra.
(1) Wat dominee Da Silva in de eerste passage van de summary op het Wordpress-blog laat weten: "And also that there would be no rewards and punishments after death for what one has done in this life, meaning that one would have nothing to fear if one did something bad[.]" is precies een van de 62 verkeerde meningen waarover we het deze maand elders hebben gehad, het stukje over de Brahmajāla sutta.
Verder heeft de eerw. Mohótti-watte Guna-nánda het over "... the Hindu god Ishwara." Over Isvara staan een paar woorden op deze pagina.
|
|
|
|