|
Met 13 dakrandjes is het helemaal niet gezegd dat de Nong-an pagoda in Changchun, stammend uit de chinese Liao-dynastie ooit tot het boeddhisme heeft behoord. We vinden nergens rijtjes van 13, ook niet in de Anguttara Nikāya van het vroege boeddhisme die niet verder gaat dan tot 11 divisies. Een "rijtje (P.: àngu) van 13" bestaat als zodanig dus niet.
Maar dan heeft het T'ien-tai (en het shingon) beslist dat er 13 Boeddhas zijn, of zijn geweest. Onder de laatste doorklik is sprake van het japanse tendai dat een voortzetting is van het chinese T'ien-tai. Zie ook de boeddha-genealogie.
|
|
China News had een hele serie fotos genomen in de Haichuang Temple. Waard om te zien.
De serie fotos geeft de gelegenheid om iets te vertellen over de kleding uit de late Ming- en vroege Qing-dynastieën. Op de bovenste fotos staan 6 figuren. De eerste 3 zijn 2 hooggeplaatsten, en hun knechtje, te herkennen aan de korte "overjas". En de laatste 3 zijn monialen, te herkennen aan de voetlange mantel.
|
|
Kunsthandelaar Saatchi kwam tussen 26 en 29 september terug naar Los Angeles met een verkooptentoonstelling onder de naam "The Other Art Fair". Een van de stukken was van Anay Ngawang Chodak, getiteld "Meditative Awareness of Inner Beauty" uit 2022 (gouache op canvas).
Voor enkelen onder ons zal dit op de tibetaanse thanka geïnspireerde werk nog een beetje zoeken zijn naar die inner beauty. Maar ongetwijfeld hangt het inmiddels bij iemand thuis of in een kantoorgebouw.
|
|
Maeil Business Newspaper, een koreaanse zakenkrant, besteedt de laatste tijd behoorlijk wat aandacht aan het boeddhisme te lande. Op 9 september publiceerden ze een artikel over een tentoonstelling in het Buddhist Museum in Jongno-gu. Daar werd aandacht besteed aan de Jeoson-periode en aan het in die tijd wegmaken van schilderijen-portretten van boeddhistische koningen, of althans koningen die het boeddhisme niet vervolgden, een herschrijven van de geschiedenis zoals we dat zo vaak zien.
verder
|
|
Art Daily van 29 september bracht het bericht dat de collectie van het inmiddels gesloten Rubin Museum in New York "gaat verhuizen naar het Brooklyn Museum".
Het Rubin was bekend vanwege zijn collectie kunst uit de Himalayas. Het is geen gift. De zaken gaan voor zes jaar naar het Brooklyn. Als eerste gaat de "Tibetan Buddhist Shrine Room" over waarin stukken worden getoond die uit verschillende stromingen en verschillende tijden stammen, zonder dat de →
|
oorspronkelijke verzamelaarster daar notitie van had; ze had er geen erg in, wist niet dat er verschillende stromingen met verschillende uitingen in verschillende tijden zijn.
De curator van het Brooklyn merkte op dat haar museum tot nu toe meer nadruk had gelegd op artefacten uit andere delen van Azië, en veel minder op de Himalayas. Als zodanig zal het Brooklyn de langetermijn-lening dus wel toejuichen.
|
Op het terrein van Ta Prohm (3e al.) hebben archeologen de restanten gevonden van een standbeeld dat een "zevenkoppige slang-achtige figuur" moet zijn geweest. Dat meldde onder andere de Miami Herald.
Andere verhalen hebben het over een negenkoppige slang (naaga). En voor de zekerheid zijn er ook bronnen die het alleen maar over "de kop", of "de wangen" hebben.
Op een van de krantenfotos, rechts, zijn de voeten van het beeld duidelijk zichtbaar. Wat het hoofd zou moeten zijn geweest blijft enigszins uit beeld. We hebben het hiermee over het itihása-verhaal over de dagen die Boeddha nog te Bodhgaya doorbracht na de nacht waarin hij verlichting realiseerde. →
|
Een van die dagen bracht hij door op een minuscuul eilandje in een vijver. Toen een onweer opstak rees Mucha-linda, de slang, uit het water op en hield zijn kop, of in dit geval die zeven koppen, als een paraplu boven Boeddha's hoofd.
Neehee! Het is niet waahaar! Maar het is een van die verhalen die, idealiter, de frictieloze relatie tussen mens en dier benadrukken.
|
|
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |