|
Artnet kondigde een tentoonstelling aan in het Rijksmuseum te Amsterdam onder de titel "Asian Bronze: 4,000 years of beauty", in 't engels.
De webpagina toonde de installatie en uiteindelijke opstelling van een boeddhabeeld met zevenhoofdige nāga, Thailand, 12e-13e eeuw. De maker heeft alles proberen te vatten: het in de veiligheid van deze parasol mediteren met een hand in de bijbehorende mudra, en de andere hand in de aarde-aanrakende-houding.
De tentoonstelling loopt tot 12 januari 2025.
Zie de blogs over de negenhoofdige.
|
|
|
|
Van de voortreffelijke kunstenaar, maar problematische quasi-boeddhist wijlen Nicholas Roerich, over wie een enkel woordje wordt gezegd op deze pagina, werd begin december aangekondigd dat een paar dagen later een vijftal werken geveild zouden worden bij Drouot in Parijs. Het hier getoonde zelfportret zal daar niet bij zijn geweest.
Een paar jaar geleden kwamen nog een paar werken op de markt die afgestaan werden teneinde het Roerich Museum te kunnen opknappen. Wat nu werd geveild kwam uit de nalatenschap van Louis and Nettie Horch die door Art Daily ten onrechte "infamous" worden genoemd.
|
|
Wie de kinderlijk-blije instelling heeft behouden bij het zien van bewegende kunstwerken zal, indien de persoon ooit van hem gehoord heeft, met belangstelling hebben gelezen dat een werk van Panamarenko (1940-2019) een tentoonstelling in het S.M.A.K. in Gent heeft gekregen, tot 5 januari 2025. Panamarenko blonk tijdens zijn leven uit in het bouwen van vliegmasjienes die niet konden vliegen maar die wel bewogen.
De aankondiging van het S.M.A.K. heeft het over Panamarenko's vliegende tapijt dat slechts 1 keer eerder werd getoond, en wel in 1979 in Sydney. Panamarenko zelf noemde het zijn "Zauberteppich".
|
|
Het is voor het Metropolitan Museum of Art in New York nog een beetje wennen. Het persbericht met doorklik naar de Azië-collectie werkte op 13 december nog niet.
Dat daargelaten, onder de titel Mándalas: Mapping the Buddhist Art of Tibet werd in september vorig jaar een tentoonstelling geopend die op 12 januari van dit jaar afloopt.
Op Youtube is een gesprek te volgen met de kunstenaar Tenzing Rigdol die een van de bijdrage-leveraars is voor het boek met dezelfde naam als de tentoonstelling.
|
|
In een interview geeft kunstenares Baishui haar invulling van het concept voorwaardelijk, afhankelijk ontstaan, en dat aan de hand van haar zeven installaties over waterdruppels. "Raindrops" werd opgebouwd voor de "Art Basel Miami Beach" die op 13 december was afgelopen. Niettemin vond Artnet het nuttig om dan pas met het interview te komen, een gesprek tussen Baishui en Alan Sonfist.
Het is ook mogelijk dat het artikel werd geplaatst als een omlijsting van de aankondiging van de "Asian Antiques" veilingen, op 19 en 20 december vorig jaar, bij Mainichi Auction in Tokyo.
|
|
Bij een foto over de restauratie van de vijf-verdiepingen pagoda bij de Kofuku-ji in Nara, genomen in juli 2024, liet een orgaan als de Yomiuri, die over het onderwerp een "panel" organiseerde, weten hoever het stond met de werkzaamheden.
In deze tempel van het Hosso ( yogacara) staat ook een beeld van de komende Boeddha Maitreya die in het japans Mirokú genoemd wordt ("butsú" = bodhisattva). →
|
Dit is een laat werk geweest van de kunstenaar Unkei, zo werd gemeld.
De abt over de tempel riep zoveel mogelijk handwerkslieden op om mee te werken aan de verdere restauratie.
In die tussentijd is er tot september 2025 een tentoonstelling te zien in het Tokyo National Museum.
Art Daily had een artikel over een tentoonstelling in het Asian Art Museum San Francisco waar de kunstenaar Qi Baishi (uitspraak) ruim baan krijgt. De tentoonstelling loopt tot 7 april van dit jaar. Ga op de zoekpaginas naar afbeeldingen van de kunstenaar die leefde tussen 1863/4 en 1957. Hij is een van die schilders geweest die het leven bepaald niet zwaar opnam.
Om nu niet meteen de vele aquarelletjes van allerlei geleerden en asceten weer te geven, zoals deze hier, van Huhai die staat te lezen, staat er hiernaast een waarop garnalen zijn afgebeeld, rondscharrelend op de bodem van het watertje waarlangs Qi Baishi zijn verfdoos had geopend. Ook van garnalen maakte hij een hele serie.
|
De Vietnamese media, o.a. Vietnam.vn hadden een reportage over de voorgenomen en gaande restauratie-pogingen aan de "Cham-toren", een bouwwerk uit het Champa-tijdperk.
De bovenste foto toont de ruïnes van de Sang Tower (Dong Duong Buddhist Monastery) bij Quang Nam. →
|
In de laatste alinea van het artikel lezen we dat de werkzaamheden mede gefinancierd worden door American Express, en het in New York gevestigde Heritage Fund. Dat in samenwerking met het Vietnamese Institute of Archaeology. En op het gebied van opleiding en training van vaklieden levert ook de Unesco een bijdrage.
|
|
|
| |
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |