juni 2025      

  Nieuws over boeddhisme



■ Genderonverschilligheid is het woord dat eerder uitgevonden had moeten worden. Het artikel in Wetenschap in beeld stemt overeen met, met name, de oost-aziatische boeddhistische opvatting over verschil of overeenkomst tussen mannelijke en vrouwelijke monialen. Er wordt weinig onderscheid gemaakt in de wetenschap dat (de praktijk leidend naar) verlichting "genderonverschillig" is, om het in de woorden van Gina Rippon te zeggen.

Niettemin zijn er verschillen. Ze tonen zich in uiterlijk en lichaamsfunctie. En omdat lichaam en geest niet van elkaar te scheiden zijn, zijn er ook verschillen in hersenen en mind(1).
Wat Gina Rippon stelt — naast de terechte opmerking dat meisjes en jongens getraind worden in het meisje of jongen zijn — is de wens die in het genderdebat van nu de vader van de gedachte is.

Dat neemt niet weg dat abdis Miao Jing (mjaw djieng), een vertegenwoordiger van de Taiwanese Foguangshan-gemeenschap het in een
videotje heeft over de "goddess" Quanyin. Dat terwijl toch zij representant is van een wat dat betreft bijna militant-gendergelijke sub-stroming van het Chinese mahāyāna. We kunnen niet anders dan in gedachten houden dat het buiten-boeddhistische China van oudsher te maken heeft gehad, en nog heeft, met vrouwelijke min of meer religieuze niet-menselijke wezens (mannelijk en vrouwelijk, niet androgyn) die hun invloed op de mensheid, naar men zegt, hadden, en, naar het schijnt, hebben, althans voor de devoten.

(1) Het begrip "mind" wordt op 3 paginas in deze cluster gesproken: 1/ xin;
2/ Huangbo;
3/ Avatámsaka soetra, boek 18-3
■ Genderonver-schilligheid

Terug naar pagina 20

Terug naar de voorpagina

naar het White Jade River-blog

Words in picture-blog




Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.