White Jade River      
januari 2020      






De Gaya-confederatie

In het Nationale Museum van Korea in Seoul, zo liet op 4 december de Joongang Daily weten, loopt een tentoonstelling die de "Gaya Spirit - Iron and Tune" wordt genoemd. Men toont dus de artefacten uit de tijd van de Gaya-confederatie die liep van het jaar 42 tot 562.
Wanneer we kijken naar de bladgouden kroon, de eerste foto op de krantenpagina, dan zien we dat hier jade voorwerpjes aan bevestigd zijn die een halve-maanvorm hebben. Het zijn precies dergelijke voorwerpjes in die halve-maanvorm, maar dan in hout uitgevoerd, die de verschillende oost-aziatische tempels worden binnengesmokkeld waarna ze dienen om, aan de voet van een opstelling met een boeddhabeeld, te dienen als wichel-steentjes: als ze zo vallen, dan betekent het dit, en als ze anders vallen, dan betekent het wat anders.
We zien hier dat dit volksgebruik/bijgeloof al heel oud is en kennelijk ook hooggewaardeerd door die personen die gerechtigd waren kronen te dragen.
Jade, zo leren we uit de elders in dit nummer genoemde "Water Classic" werd in het verleden gedolven in de centraal-chinese Shanxi-provincie.

Rubin Museum of Art

Een paar maanden geleden deed de burgemeester van New York een waarschuwing uitgaan: als de directies en staven van curatoren van musea ter stede niet als de donder meer "kleur" aan hun staf toevoegen, dan wordt de stedelijke bijdrage aan hun onderneming stopgezet.

Blijkbaar had het Rubin Museum of Art met zijn specialisme in kunst uit India en de Himalayas tegen die tijd al andere problemen aan het hoofd. Zo'n 200.000 bezoekers per jaar blijken niet genoeg te zijn om het instituut boven water te houden, en sluiting dreigt, of is tegen deze tijd, januari 2020, zelfs al aangekondigd.
Daarmee lijkt curator Jan Van Alphen, die tot 2011 in België opgemerkte tentoonstellingen(1) organiseerde, maar ook stevig onderhanden werd genomen door wijlen Andries Peel, de voorganger van de Jōdō-shinshu-vestiging in Antwerpen, wellicht zijn langste tijd in de VS gehad; in 2020 is de museumkas leeg, zo schreef Taylor Dafoe op 11 september.

Wanneer we kijken naar een van de fotos die Artnet News toont (zie bovenstaande doorklik), dan zien we daar personen die gezeten zijn tegenover een "altaar" in de Himalaya-boeddhistische stijl. Net zoals in het Smithsonian in Washington, waar een Himalaya-reizigster haar vrachtje heeft afgeladen, zullen we hier te maken hebben met beelden en thankas die uit verschillende stromingen afkomstig zijn, uit verschillende periodes, en die niet, of niet per definitie bij elkaar horen. De collecties stammen nog uit de periode van "boeddhisme is boeddhisme".

(1) Een opgemerkte uitgave was zijn "De Boeddha in de Drakenpoort" (2001). Wanneer we nu deze catalogus bij een tentoonstelling opnieuw opslaan dan begrijpen we waarom de nederlandstaligen alle, maar dan ook alle vreemde woorden en namen verkeerd uitspreken. Nergens staan klemtoon-aanduidingen en dergelijke.

Opgegraven
Tentoongesteld


Terug naar de voorpagina

white jade river-blog

words in picture-blog



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.


>