november 2025      

  Nieuws over boeddhisme
Opgegraven, Tentoongesteld



Dat het van koper is, dat zien we er vandaag niet meer van af. Niettemin is de vondst van een voorstelling van lotusbladeren, deel van het onderstel onder een ca. 1400 jaar oude boeddhabeeld-triade in de Horyu-ji in Nara verwelkomd als een opvallende vondst. NHK WORLD-JAPAN had het er over.


VietnamNet plaatste een hele serie fotos online van de Boc Pagoda, of Thien Phuc Tu, in Hanoi, op een stukje land dat "de vorm heeft van een "schildpad (met daar bovenop) een kraanvogel". Dergelijke opeenstapelingen van dieren die ieder iets anders voorstellen vinden we van de Himalayas tot hier, in de tropen.
Het meest opvallende standbeeld in dit complex is dat van "Duc Ong" (een "spirit" die over de zaken waakt). Het is dan uitgevoerd met de gele (gouden) kleding van een keizer en nog zo het een en ander. Boven dit beeld en zijn 2 attendanten hangt een bordje "Uy phong lam liet" (majesteitelijk en waardig). Dergelijke vermeldingen komen in Vietnamees-boeddhistische mahāyāna-tempels zelden voor (en in theravāda-tempels al helemaal niet).
In 1962 kwam een inscriptie aan het licht waarop stond "Standbeeld van Quang Trung", een in 1846 uit de gratie gevallen keizer.
Het verhaaltje lijkt heel veel op wat "aunties" in chinese mahāyāna-tempels ook nog wel eens proberen: een standbeeldje van hun geliefde dorpsgod ergens op een altaar foefelen, zo dicht mogelijk bij het beeld van Boeddha opdat het daar de "powers" opdoet die de eigenares ten goede zullen komen.


De Times of India had medio oktober het bericht dat "Sarnath en Kasi" (Kasi = Varanasi), die sinds 1998 op de "Tentative List" van de Unesco staan, nu werkelijk op de officiële Werelderfgoed-lijst wil hebben. Een Unesco-persoon is daarvoor op onderzoek uitgegaan om vast te kunnen stellen of aan alle Unesco-voorwaarden is voldaan.


Opnieuw was er dezer maanden een roep om een algeheel verbod op het tonen van het hakenkruis, althans in de westerse wereld. Opvallend is het dan dat bij een online veiling van kunstvoorwerpen deze penseelpot werd aangeboden. Het item werd gemaakt tijdens de Koreaanse Joseon-dynastie. Het werd zeer correct aangeboden met het opschrift "Wan Motifs", en alhoewel het minimaal $1800,-- moest opbrengen werd er bij het aanbieden van uitgegaan dat het best wel $5500,-- zou kunnen worden. Langs de voet van de pot zien we het lotus-bladen motief.


Er wordt gesuggereerd dat de gevleugelde leeuw op de St. Marcus in Venetië oorspronkelijk werd ingevaren vanuit het China van de Tang-dynastie (618 - 907).
Hoe "Antiquity" er bij komt mag joost weten. Ze
lijken in de verste verte niet op elkaar.


"Heung-seon, a Jogye Order master of stone rubbing", zo begint de Chosun van 20 oktober, heeft zijn collectie van meer dan 1700 "rubbings" geschonken aan het nationale museum. De monnik was onderandere directeur over het Jogye Order's Buddhist Central Museum, en wat hij over een tijdspanne van 40 jaar met inkt of krijtjes heeft overgewreven van gedenkplaten (steles), grafstenen en zerken zal naar inhoud niet, of niet altijd passen binnen het Jogye-museum.
Merk op dat ook voor dergelijke inscripties (vaak) het Chinese kanji wordt gehanteerd, en niet het
Hangul.


Op 22 oktober kondigde ThisIsColossal een overzichtstentoonstelling aan van het werk van Ruth Asawa die in een paar retrospectieven wordt voorgesteld als kind van boeddhistische ouders. In haar woorden: "Het boeddhisme van mijn ouders bestond uit rituelen die ze me nooit verklaarden. Aan het college van Black Mountains leerden we de boeddhistische levensregels. . . Er was harmonie en affiniteit tussen de principes van mijn college en de waarden van mijn afkomst."


Art Daily van 23 oktober toonde een 18e-eeuws "monumentaal" boeddhabeeld van wit albast dat bij een internet-veilinghuis tussen de $4 en $8 duizend zou moeten opbrengen. Het beeld werd gemaakt in Birma (Myanmar). Het veilinghuis beschrijft het beeld als met een soort stoepa in de rechterhand — hetgeen correct zou kunnen zijn, en met de rechterhand in de aarde-aanrakende handhouding (bhumisparsha mudra). Dat laatste is onjuist. De bhumisparsha (of bhumisparsa) toont de rechterhand met de palm naar binnen. Hier zien we de varada-mudra, de houding die generositeit verbeeldt, die de palm naar buiten toont. Zodra de palm naar buiten is gekeerd is dit een gebaar van geven zoals in de vreesafwerende mudra (abhaya-mudra) zoals hier in de linkerkolom getoond.




Die Engelstalige berichten die geen extra toelichting nodig hebben staan hier:
Opvallend onopvallende nieuwe tempel in Busan, Korea | Angkor Wat, 8e Wereldwonder



Terug naar de voorpagina | words in picture-blog



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.