|
|
|
■ Tijdens volkstellingen in de afgelopen tientallen jaren hebben we gezien dat met name
dalit die boeddhist waren geworden, vooral in de lijn die werd uitgezet door Ambedkar, maar ook de theravādin uit Bengalen en die in het voorgebergte van de Himalayas, zich bij die telgelegenheden niet mochten laten registreren als boeddhist. Het moest, voor de tellers, "hindu" zijn, ook met de bepaling in de Grondwet in het achterhoofd waarin staat dat alle levensbeschouwingen die op het continent ontstaan zijn bij het hinduïsme behoren. Daarover in gesprek met een monnik te Bodhgaya zei hij "laat maar, op deze manier laten ze ons tenminste met rust".
Nu, zo lezen we in The Hindu, is het dan eindelijk zover dat op officiële documenten de term "boeddhist" ingevuld mag gaan worden.
Daarbij moeten we opmerken dat in de hele periode waarin de Congress Partij aan de macht is geweest, dus vanaf het begin van de Indiase onafhankelijkheid totaan het Premier worden van Narendra Modi, die partij die toch zo pal stond voor de minderheden — zo was het verhaal — tot iets dergelijks toch nooit is gekomen, ondanks alle geroeptoeter en het ach en wee.
■ De Bodhgaya-bestuurskwestie. De rol van de politiek in Sikkim (laatste alinea)
■ Bij zijn bezoek aan Mongolië, zo rond 14 oktober, hield de Indiase premier een rede. De media citeerden hem letterlijk met, vertaald: "De betrekkingen tussen India en Mongolië zijn niet alleen maar diplomatiek. Het is een zielsverbonden band. De ware diepte en omvang van onze banden tonen zich in de van-mens-tot-mens-relaties. Eeuwenlang zijn beide landen verbonden geweest door het koord (dat) boeddhisme (hen samenbindt). En dat is waarom we ook wel een spirituele tweeling worden genoemd."
De FPMT, een gelug, Tibetaanse stroming is een van de bronnen die het heeft over de migratie van het boeddhisme naar Mongolië.
We moeten vaststellen dat de monialen-stroom vanuit India naar Mongolië, om het zo te omschrijven, al snel is opgedroogd. Kinderen van het land, en voornamelijk die uit de Himalayas namen de estafette over. De laatste khan had iemand als de Tibetaan Phagspa in zijn gevolg.
Glenn Mullin schrijvend voor de FPMT heeft het kort over Nicholas Roerich (anderen hebben het terecht over de Roerichs), over wie we hier in de afgelopen jaren vrij uitvoerig hebben bericht.
Hij eindigt zijn bijdrage met "de val van het communisme" (ook in Mongolië), en daarmee bedoelt hij "het . . .in 1989 . . . instorten van "het communistische bewind over de Sovjet Unie".
■ Dezelfde nieuwsdrager die boven-staand bericht bracht had, ook op 14 oktober, het bericht dat, kortweg, Tzu Chi (Buddhist Compassion Relief Tzu Chi Foundation) in Varanasi een "Research Centre for Buddhism" gaat bekostigen. Ze werken daarin samen met de Banares Hindu University. De nieuwe studierichting krijgt een plaats in het "Department of Pāli and Buddhist Studies aan genoemde universiteit.
Met dit initiatief heeft Tzu Chi de werkingssfeer weer iets uitgebreid. Begon de beweging met het uitbouwen van gezondheidshulp — het ziekenhuis in Hualien, Taiwan (spr. hwa-ljèn) was het eerste, in de loop van de tijd werd daar hulp aan mensen in nood aan toegevoegd. Nu begeeft Tzu Chi zich ook op het terrein van (niet medisch-gerelateerd) onderwijs.
■ Een geshe is een afgestudeerde in de Tibetaanse gelug-traditie. Een khenpo is een afgestudeerde in de Bhutanese Drukpa en Nyingma-tradities.
Zo, dat weten we dan ook weer.
Waarom het hier vermeld wordt is dat het toch het
Tibetaanse bestuur-in-exile was dat melding maakte van een "11th Seminar on the Distinct View and Philosophy of the Ngagyur Nyingma Tradition" waar een khenpo het woord voerde. Gezien de
geschiedenis tussen beide streken/landen zouden we dat niet meteen verwachten.
Het seminar vond plaats in Bylakuppe, in de Indiase deelstaat Karnátaka.
■
De
Bengaluru City University is de studie boeddhisme aan het promoten. De vice-kanselier had kennis genomen van de dalai lama's lezing over "vrede en voorspoed" en wil nu dat er Pāli onderwezen gaat worden aan zijn instituut.
Nu zijn het Tibetaans en het Pāli geen erfvijanden, maar ze vertegenwoordigen, zodra dit het boeddhisme aangaat, wel twee behoorlijk van elkaar afwijkende stromingen.
Dat gezegd zijnd sprak de heer Ramesh ter gelegenheid van het uitkomen van Volume 6 van het Pāli-Kannada woordenboek. Kannada is een taal. Het woordenboek werd samengesteld aan het Kalaburagi Pāli Institute en het Dr. B.R. Ambedkar Study Centre.
Ooit had een Leidse universiteitsleider het tijdens een of andere bijzondere gelegenheid over het boeddhisme en hoe belangrijk daar dan wel het zelf, het ego, gevonden wordt. Ondergetekende's ogen werden schoteltjes.
|
|
|
| |
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
|
| |