|
Er worden inmiddels verschillende reliekhouders in de opslag bewaard, telkens geschonken door supporters die hiermee een statement willen afgeven.
Dat gezegd zijnd werd, zo stond het in de Guardian, ging er op de socials een foto rond waarop de "canine", de hoektand, te zien was. Althans, er werd een foto online gebracht met een tand er op. Er werd een onderzoek ingesteld. Zou het inderdaad een overigens ongeoorloofde foto van het reliek zijn geweest, dan is, of zou, van de traditie afgeweken zijn volgens welke de tand als zodanig niet te zien is.
Op de 7e april kwam het reliek, dat de rest van het jaar bewaard wordt in Dhanta-pura in Odisha ("Kalinga", een deel van het huidige Odisha), aan land. Het was enige tijd uitgeleend geweest aan de indiase theravāda-gemeenschap.
Het was 17 jaar geleden dat een dergelijke processie weer langs de sarira-houder voorbij kon trekken. Uitleen- en covid-periode waren de oorzaken van het onderbreken van dit jaarlijkse gebeuren.
Sujeewa Senarath verwijst in het artikel naar de Sinhalese historische werken de Mahā-vamsa (Grote Kroniek), en de Dhatu-vamsa. Op pagina 141 onder de gegeven doorklik, de Dhatu-vamsa, zien we dat er na Boeddha's crematie vier tanden in de as gevonden waren, en dat een brahmaan met de naam Dona geprobeerd had om drie ervan te stelen. Over Dona staat een heel kort verslagje in de Rijtjes (AN 4.36), waarvan de belangrijkste passage in het nederlands is overgenomen op deze pagina.
Waar Dona's Danthapura (de Stad van de Tand) gelegen was staat, zo zegt Sujeewa Senarath, in Ajith Amarasinghe's "Finding Sinhabahu", een onderzoek naar het leven van een van de koningen over het Sri Lanka uit de oudheid. Danthapura (of Dantapura) moet dan gevonden worden zo'n "20 km van de stad Sri-kakulam", een stad die sinds de zoektocht in 2015 ook op Google Maps aangeduid staat als Dantapuram.
Een van de vier tandrelieken werd in de 4e eeuw naar Sri Lanka gebracht, tijdens de regering van een koning met de naam Kit-siri-mevan (303-331). Over het algemeen lezen we hoe in de loop der eeuwen heersers uit Zuid-India Sri Lanka onder de voet liepen, maar een zekere koning Keeradhara (spr.: kiira-dhaara) nam Danthapura in, maakte zich meester van 1 van de 3 tandrelieken die Dona ooit uit de as haalde, en zond het naar Sri Lanka. Dat wil zeggen dat hij het reliek in handen stelde van zijn dochter Hema-mali en haar man Dantha. Op Sri Lanka aangekomen werd het reliek ondergebracht in Abhaya-giri waar het voorwerp werd van een jaarlijkse festijn en ceremonie. Na verloop van eeuwen werd het reliek naar Kandy gebracht waar het nu verblijft in een voormalig paleis dat is omgebouwd tot tempel.
Een van de andere 3 tandrelieken zou zich nu in een aan dit reliek gewijde tempel in Singapore bevinden. Er wordt echter aan getwijfeld of dit inderdaad een van Boeddha's relieken is, of een tandreliek van iemand anders.
Een bijzonderheid van dergelijke relieken is dat de verschillende monastieke gemeenschappen stelselmatig weigeren mee te werken aan dna-onderzoek. Ze vinden dit een vorm van gebrek aan respect.
|
|
■ Sri Lanka, het Tandreliek
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |