oktober 2025      

  Nieuws over boeddhisme



■ Op de avond en in de nacht waarin de rest van de wereld naar een (min of meer) volle rode maan keek vierden de boeddhisten in Bangladesh madhu purnima (maaadoe póérnima).
Het feest centreert rond het verhaal, of de legende, waarin verteld wordt hoe Boeddha — zijn medemonniken kibbelden, en hij had er eventjes genoeg van — de regentijdretraite alleen doorbracht, dus niet in gezelschap van anderen.
In die periode bracht de olifant Parileyyaka (pari-leee-jaka, geen klemtoon of -ja) hem wat vruchten, en het
aapje, (in tegenstelling tot de olifant kreeg zij in het verhaal geen naam) kwam met honing (madhu) aan. Als het al een "echt" verhaal zou zijn, dan kwam ze aan met een honingraat, en niet met een kommetje met inhoud, zoals hier op het bas-relief.
Vooral voor kinderen is dit een leuk feest.
(En overigens lijkt de beeldhouwer hier een mannetjesaapje te hebben gemaakt.)

India. Bestuurskwestie Mahābodhi-tempel nog lang niet beslecht

Nepal. Opstand door 'Gen Z' en Kumari-festival vielen samen

Noord-Amerika. Himalaya-stromingen in de VS en India; Reine Land-vestiging in Seattle

China. Overheid vaardigt nieuwe regels uit

Vietnam. Onderaan de pagina is sprake van een toevoeging aan de nationale erfgoederenlijst.

■ "Vimeo is going private" hoorden we op 11 september. Het video-platform dat ooit een concurrent van YouTube wilde worden is nu in handen van Bending Spoons die er cash zo'n $1.38 miljard voor betaalde. Wie wil weten hoe het met de sectie "Buddhism" op dat platform gegaan is, de afgelopen jaren, moet eerst aanmelden en inloggen, hoewel een paar videos nog zonder inloggen online staan. In ieder geval is er een leegloop geweest nadat een Indonesische hardline islamistische prediker zich daar naar binnen had gewurmd met propaganda voor de eigen kerk en bedreigingen aan anderen.

■ Aan de pagina over de
haiku, vrije stijl is een foto toegevoegd van werk van een beeldend kunstenaar

■ In Lethbridge, VS, werd het feest rond het voorouder-eerbetoon opgeluisterd met de traditionele Japanse dans.
CBC had er een superkort videotje over, helaas zonder geluid. Een en ander vond plaats in of rond de Nikka Yuko Japanse tuin.

Nghệ An had begin september het bericht dat de mahāyāna-monialen in de Vietnamese provincie met bovengenoemde naam zich zo prachtig hadden ingezet voor charitatieve doeleinden.
In tegenstelling tot de Khmer-Krom theravāda-monniken die een "daar gaan we zelf over" hebben, heeft de Vietnamese mahāyāna-gemeenschap eieren voor hun geld gekozen en volgt de overheidsinstructies. Dat komt voorlopig neer op het uitvoeren van welzijnstaken waar nog geen gereguleerde burger-instellingen voor zijn. Dat zal zo wel enige tijd blijven want boeddhistische monialen zijn gratis en burgers verdienen een loon.

Sortir à Paris herinnerde de lezer er op 16 september aan dat de nationale erfgoed-dagen, met gratis toegang in veel historische gebouwen en andere plaatsen, op 20 en 21 september gehouden zouden worden.
Een van de te bezoeken sites was de Vietnamese "pagode Khánh-Anh" in Évry-Courcouronnes nabij de hoofdstad.
De bouw werd aangevangen in 1995 en het heeft zo'n 20 jaar geduurd voordat het geheel, gefinancierd uit donaties, helemaal gereed was.
En ook hier is sprake van "de grootste". Het complex beslaat 3.300m2. Er zijn meer tempelcomplexen in Europa en het VK die de term "de grootste" hanteren.

United News of India had op 3 september het bericht dat de Premier van Bhutan naar Gaya (Bodhgaya) was afgereisd om daar een nieuwe tempel te helpen inwijden. Het betreft geen gebouw op het Mahabodhi-terrein, maar een in Rajgir, de koningsstad uit het verre verleden (spr.: radj-gier; g als in 'good'). De Royal Bhutanese Buddhist Temple is in eerste instantie een tempel van, voor, en door Bhutanezen geworden.
Het bericht meldde bovendien dat de PM ook naar
Nalandā zou afreizen om daar een ontmoeting te hebben met de studenten (afkomstig uit Bhutan).

■ Over de vraag welke van de Japanse stijlen van bloemschikken (ikebana) de oudste is — ikenobo claimt het geboorterecht, maar het rikka is het daar niet mee eens, wordt nog steeds gekibbeld.
Niet zo recente ervaring heeft geleerd dat in Nederland jongere stijlen,
ohara en sogetsu, meer waardering krijgen dan de oorspronkelijke stijlen met hun vrij strenge regels. Het moet vrij zijn, IK moet me daarin kunnen uiten. In een wereld van individualisme is een uitspraak als "mijn eigen ik" zoals de "Bressiaanse" dat gedrukt wilde zien heel gewoon, en wordt het niet gezien voor wat het is, een tautologie. Zozeer is men gefocust op dat ik, dat mijn, dat zelf dat aan iedere kromme redenering mits het doel van manifesteren van het zelf maar bereikt wordt.
(Een Bressiaanse is iemand uit Breskens.)
De afbeelding hier is bepaald een "bold statement", een maaksel dat recentelijk een sogetsu-evenement in Vancouver aankondigde. Het moet een archieffoto zijn geweest, want in september heb je ook daar geen forsythia-takken.
Wat die seizoensgebondenheid aangaat, een Amerikaan die een haiku maakte die niet refereerde aan het seizoen waarin het geschreven werd, werd door Japanse kenners van het genre uitgelachen. Er is een woord voor, maar het is me ontschoten. Is het fujun?

Terug naar de inhoudsopgave






Dit is de meest voorkomende handhouding bij boeddhistische meditatie.
verder


DE VOORPAGINA

... EN VERDER

Ander nieuws


Literatuur

— A Tale for the Time Being

Opgegraven
Tentoongesteld


— Koreaanse scroll terug uit Duitsland en nieuwe inschrijving op lijst nationaal erfgoed
— Miró maakte ook een scroll
— Zeven werken van Unkei
— Vondsten in Kazakhstan

■ de theravāda-pagina

■ Tulpen en Tempels blog

■ Words in picture-blog

■ ca. 26 boeddhistische canonieke teksten: wereldliteratuur

■ het archief

■ uitspraak van moeilijke woorden

■ cultuur-verschillen oost en west

■ de drie grootste obstakels

■ Een kleine selectie boeddhisme op video

■ redactie




Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
email: contact@archiefboeddhisme.com

Stichting onder nummer 20138036.